Kromkommer: ‘Krom is het nieuwe recht’

Bij de Albert Heijn kun je sinds kort ‘lelijk’ groente en fruit kopen. De komkommers zijn krom, de wortels hebben drie benen en de appels zijn bleek. Maar ze zijn net zo lekker en gezond als ‘mooi’ groente en fruit. Voor organisatie Kromkommer is de omslag van de supermarktketen een mijlpaal. ‘Dit is een geweldige stap naar een wereld zonder voedselverspilling.’

Foto door Van Zwol Fotografie

Albert Heijn denkt dat de consument klaar is voor krom groente en fruit. Klanten zouden steeds bewuster gaan eten en minder geven om het uiterlijk van de producten. Dat denkt organisatie Kromkommer ook. Kromkommer wil door middel van verschillende projecten de bewustwording rondom voedselverspilling vergroten. “Het beeld dat groente perfect moet zijn, begint te draaien. Mensen beginnen in te zien dat het absurd is. Ik geloof oprecht dat er een hele grote groep is die de kromme wortel pakt in plaats van de rechte”, zegt Chantal Engelen van Kromkommer. Volgens haar is het bewustzijn van voedselverspilling onder de consument onder andere flink toegenomen door de media-aandacht. “Eerst wist de consument niet dat goede producten worden weggegooid vanwege hun uiterlijk. Nu wel, dus kan zij het anders gaan doen.”

Kromkommer en Too Good to Waste

Kromkommer begon eind 2012 als studieproject van Lisanne van Zwol en Jente de Vries. In maart 2013 fuseerde Kromkommer met het initiatief Too Good to Waste. Dit initiatief won in 2012 de ‘Battle of the Cheetahs’ met bijna hetzelfde idee als Kromkommer: voedselverspilling tegengaan door ‘lelijk’ groente en fruit in de winkel te krijgen. “Vanaf toen kwam ik Kromkommer eigenlijk overal tegen”, vertel  Chantal, die Too Good to Waste begon. “We gingen in overleg en kwamen al snel tot de conclusie dat samenwerken het antwoord was. Als team kun je veel meer bereiken.”

Soep van gekke groente

Lisanne, Chantal en Jente met hun soepen. Foto door Annette Behrens.

En die samenwerking loopt heel soepel. Het trotst is Chantal op de productlijn van Kromkommer: soepen van kromme groenten. Via crowdfunding verzamelde Kromkommer het geld dat nodig was om de productlijn op te starten. Ondertussen zijn er 58 punten waar de soepen verkocht worden. En verkocht worden ze zeker: “We hadden verwacht dat er zo’n 20.000 soepen verkocht zouden worden, maar dat werd bijna het dubbele. We dachten wel dat mensen er voor open zouden staan, maar consumenten zijn meer bereid ons product te kopen dan we verwachtten.”

Het uiteindelijke doel van de duurzame organisatie is om zoveel mogelijk kromme groente toch verkocht te krijgen. Vorig jaar werkte de organisatie samen met groothandel Zegro. Het bedrijf ging twee weken lang groente en fruit met uiterlijke imperfecties leveren aan restaurants. “We besloten uiteindelijk om toch niet verder te gaan met Zegro, omdat dit businessmodel veel minder sterk was dan dat van de soepen. We sluiten niet uit dat we in de toekomst met groothandels willen gaan werken, maar nu willen we ons meer gaan richten op supermarkten”, aldus Chantal.

Krom naast recht in de schappen

Chantal legt uit dat alle supermarkten, bijvoorbeeld Albert heijn, met vaste telers werken. Deze telers hebben misvormd groente en fruit, maar gooien dit weg omdat het niet wordt verkocht. Nu de markt begint te groeien, is het volgens Chantal mogelijk en ook het eenvoudigst  als supermarkten misvormd groente en fruit van hun eigen telers overnemen.  “Het nadeel is op dit moment dat we niet weten hoe stabiel het aanbod is.  Dit zou je kunnen testen door middel van een pilot met een aantal winkels”, vertelt de ondernemer.

Een echte kromkommer. Foto door Van Zwol Fotografie

Kromkommer wil dat alle groente in de schappen ligt, recht naast krom. “Wij hebben connecties met telers en gaan ons best doen overschotten in de productie de wereld uit te helpen. Weg met de voedselverspilling.” Chantal verwacht dat eind 2016 veel supermarkten ‘gekke’ groente verkopen.

Een groeiende organisatie

Kromkommer is op dit moment nog een kleine organisatie. Chantal en Lisanne vormen samen het vaste team. Daarnaast zijn er nog twee of drie stagiairs. Chantal wil heel graag groeien als organisatie, maar wil tegelijkertijd niet te hard van stapel lopen: “Alles gaat veel sneller dan verwacht. Hiermee zijn we natuurlijk heel erg tevreden, maar we moeten ook voorzichtig blijven. We kunnen niet van alles gaan doen en beginnen voordat we onze processen goed hebben uitgedacht. Alles moet goed in elkaar zitten voordat je gaat groeien. En groeien gaan we zeker, want krom is het nieuwe recht!”

Dit artikel werd geplaatst door Duurzame Student

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *