Verantwoording ‘The News Frontier’

In september richtte ik samen met drie studiegenootjes een bedrijfje op: The News Frontier. Het begon als onderdeel van het schoolproject Ondernemerschap en Innovatie, maar na het project gingen we verder. Met ons idee voor korte newsgames deden we mee aan The Challenge, een soort Idols voor journalisten. Een volledig verslag van deze maanden lees je hier.

Competenties

Het is lastig om met The News Frontier concreet aan te tonen dat ik bepaalde kernkwaliteiten bezit, omdat we nooit daadwerkelijk een product hebben gemaakt. We hebben klantonderzoeken gedaan, veertig keer een business model canvas ingevuld en urenlang gebrainstormd. En ook nu, maanden later, zitten we nog steeds in de conceptfase.

We zijn als vier creatieve journalisten die het liefst alleen maar willen produceren een bedrijf ingestapt. We hebben geleerd dat produceren eigenlijk het laatste is wat je doet en dat daar ontzettend veel aan vooraf gaat. De hele manier van ondernemend denken was nieuw voor ons, maar we hebben hem omarmd en zijn na het schoolproject vooral gaan focussen op klantonderzoeken, aannames testen en op basis daarvan ons productidee weer aanpassen. Ik had van te voren nooit gedacht dat ik het leuk zou vinden om op deze manier aan het werk te gaan. Ik wilde altijd lekker knutselen, wel zien wat eruit kwam en vooral niet teveel bezig zijn met de klant. Dat ik nog kon genieten van hard werken zonder deze denkwijze, veraste me.

Creativiteit

De meest voor de hand liggende competentie die ik kan bewijzen met The News Frontier is creativiteit (en originaliteit). Het combineren van een spelletje en een nieuwsverhaal is tegenwoordig niet helemaal nieuw meer. Bedrijven als Butch & Sundance en Submarine zijn hier ook mee bezig. We hebben ons wel altijd geprobeerd te onderscheiden van deze bedrijven. Dit wilden we doen door onze productie- en speeltijd zo kort mogelijk te houden. De newsgames van andere bedrijven zijn vaak gigantische projecten met grote nieuwsonderwerpen en het zijn projecten waar maanden aan wordt gewerkt. Hierdoor zijn de producties duur en is ook de speeltijd langer, terwijl niet alle nieuwsconsumenten de tijd of zin hebben om een lange game te spelen. We wilden ons gaan focussen op korte newsgames. Om dat te realiseren kwam uiteindelijk het vaste format erbij. Het eerste format dat we hebben bedacht is dat van een tijdmachine met spelkaarten. Door de spelkaarten in de tijdmachine te doen, kun je reizen door de tijd en zo alles over een bepaald persoon te weten komen. De korte productietijd is ons USP. Daarnaast denk ik dat het idee voor ons eerste format al aantoont hoe creatief we zijn en dat we op een originele manier kunnen nadenken over nieuwsverhalen vertellen.

Diversiteit

Ik maak niet alleen maar video-items of alleen maar audio-items of alleen maar geschreven artikelen, ik doe het allemaal. Ik combineer alle vormen van traditionele media en durf ook verder te gaan. Ik wil newsgames maken, omdat ik denk dat er nog veel meer vertelvormen zijn dan dat ik op school heb ik geleerd. Ik wil mezelf niet beperken tot traditionele media en ook de nieuwe vormen onder de knie krijgen en zelf ook nieuwe vormen bedenken. Zo zorg ik dat ik divers ben en blijf.

Reflecterend vermogen

Tijdens het opzetten van The News Frontier heb ik heel goed gekeken naar de journalistiek en vooral naar wat er nog ontbreekt. Ik heb samen met de andere teamleden een klantonderzoek uitgevoerd om te kijken hoe consumenten nieuws tot zich nemen, welke vormen ze fijn vinden en welke niet, hoelang ze over een verhaal (willen) doen en daarna ben ik gaan reflecteren op het huidige aanbod. Zo konden we kijken wat er nog ontbrak en wat wij konden toevoegen. We wilden ontdekken waar behoefte aan was of welke problemen er waren. Met ons product willen problemen voor nieuwsmedia en voor de nieuwsconsumenten oplossen. Om dat goed te kunnen doen, moesten we eerst en moeten we nu nog steeds goed reflecteren op de journalistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *